przeskocz do treści

Pracownia lutnicza Mardułów w Zakopanem, fot. K. Schubert MIK 2019

Synagoga w Bobowej

XXII Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Brzmi dobrze

Pierwsze wzmianki o bobowskich Żydach pochodzą już z XVI wieku, ale na stałe osiedlili się oni w mieście w 1732 roku. Sprowadził ich do Bobowej dziedzic Michał Jaworski, aby zaktywizować upadający w tej okolicy handel. Czterdzieści lat później stanowili już prężną gminę starozakonną. W połowie XVIII wieku gmina żydowska uzyskała zezwolenie na budowę synagogi, którą oddano do użytku w 1756 roku. Potężny pożar, który wybuchł w
miasteczku w 1889 roku i zniszczył większość budynków, nie oszczędził również synagogi. Spłonął dach i drewniana część zachodnia, ale wnętrze szczęśliwie ocalało.

Synagoga w Bobowej, fot. K. Fidyk MIK 2019

Z końcem XIX wieku Bobowa stała się jednym z najpotężniejszych ośrodków chasydzkich w Polsce. W 1893 roku przybył tu Szlomo ben Mejer Natan Halberstam, „pierwszy rebe z Bobowej”. Po jego śmierci cadykiem został jego syn Bencjon. Aktywny na polu społecznym i politycznym zasłynął także jako kompozytor melodii chasydzkich – nigunów. Ślub jego córki Nechemy Goldy (Chumci) z Mojżeszem Stemplem z krakowskiego Kazimierza w marcu 1931 roku przeszedł do historii. Na wesele przybyło w specjalnie na tę okazję podstawionych pociągach około 5 tysięcy Żydów. Zaraz po wybuchu wojny cadyk wyjechał do Lwowa, gdzie w 1941 roku został rozstrzelany wraz z częścią swojej rodziny. Ocalały syn Bencjona, Szlomo, po wojnie odbudował gminę bobowskich chasydów na nowojorskim Brooklynie.

Bobowska synagoga, w czasie okupacji zdewastowana, po wojnie została zaadaptowana na warsztaty tkackie miejscowej szkoły. Usunięto bimę, podwyższono podłogę i pobielono ściany z polichromiami. W 1993 roku synagogę przejęła Gmina Wyznaniowa Żydowska w Krakowie. Wyremontowana dzięki funduszom rabina Aschego Scharfa z Nowego Jorku, została uroczyście otwarta w lipcu 2003 roku, w kolejną rocznicę śmierci bobowskiego cadyka Halberstama.

Synagoga składa się z wysokiej sali modlitw oraz prostokątnej przybudówki od strony zachodniej, z otwartą galeryjką na słupach. Główna sala budynku została wzniesiona z kamienia. W drewnianej przybudówce mieści się przedsionek, a nad nim babiniec. Sklepienie kwadratowej sali modlitw wsparte jest na czterech słupach. Pomiędzy nimi dawniej stała bima – podwyższenie, na którym odczytywano fragmenty Tory. Na ścianie wschodniej zachowała się pochodząca z lat 1777–1778 stiukowa oprawa aron ha-kodesz (szafy ołtarzowej), w której przechowywano zwoje Tory. Bogato polichromowana, ozdobiona motywami roślinnymi i zwierzęcymi, jest jedną z najwspanialszych w Polsce. Na pozostałych ścianach widoczna jest odsłonięta spod pobiały dekoracja malarska przedstawiająca Jerozolimę oraz instrumenty muzyczne.

Dziś Bobowa stanowi cel pielgrzymek chasydów z całego świata. Synagoga służy jako miejsce kultu przybywającym tu Żydom i jest udostępniana zwiedzającym.

Boże iskry

Z końcem XIX wieku Bobowa stała się jednym z najpotężniejszych ośrodków chasydzkich w Polsce. Stało się tak za sprawą dynastii Halberstamów – Szlomo ben Mejera Natana oraz jego syna Bencjona, który poza pełnieniem godności cadyka oddawał się także tworzeniu muzyki chasydzkiej. Dla chasyda muzykowanie jest bowiem jednoznaczne z modlitwą.

Jak brzmiały modlitwy na dworze cadyka? Co jeszcze można było usłyszeć w przedwojennej Bobowej i jak wyglądało słynne wesele Nechamy Goldy – opowiedzą muzykolożka Sylwia Jakubczyk-Ślęczka oraz historyczka i judaistka Karolina Ożóg. W tej wyjątkowej podróży do żydowskiej Bobowej towarzyszyć nam będą pieśni w wykonaniu Cracow Singers.

Film zrealizowany w ramach XXII Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego. Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.

Synagoga w Bobowej

Adam Bartosz, Synagoga bobowska odżyła, „Spotkania z Zabytkami”, R. 28 : 2004, nr 10, s. 28 – 29

Adam Bartosz, Elegia na śmierć bobowskiego cadyka, „Płaj”, nr 28 : 2004, s. 92 – 97

Adam Bartosz, Bobowska synagoga rediviva, „Płaj”, nr 28 : 2004, s. 87 – 91

Adam Bartosz, Bobowski sztetł na Brooklynie, „Krasnogruda: narody, kultury, małe ojczyzny Europy środkowo-wschodniej”, nr 9 : 1998, s. 193 – 208

Adam Bartosz, Bobowski cadyk i jego chasydzi, „Płaj”, nr 13: 1996, s. 42 – 51

Eleonora Bergman, Jan Jagielski, Zachowane synagogi i domy modlitwy w Polsce, Warszawa, 1996

Przemysław Burchard, Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej w Polsce, Warszawa, 1990

Tadeusz Chrzanowski, Marian Kornecki, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków, 1982

Adam Dylewski, Śladami Żydów polskich. Przewodnik ilustrowany, Bielsko-Biała, 2002

Inwentaryzacya zabytków Galicyi zachodniej. Powiat grybowski, Teka Grona Konserwatorów Galicyi Zachodniej. T. 1, Kraków 1900

Feliks Kiryk, Rozwój urbanizacji Małopolski XIII-XVI w., województwo krakowskie: powiaty południowe, Kraków, 1985

Grzegorz Kubal, Bobowa – w gminie i okolicy, Krosno, 1999

Karol Majcher, Bobowa: historia, ludzie, zabytki, Bobowa, 1991

Karol Majcher, Bobowa: historia, ludzie, zabytki, Warszawa, 2008

Andrzej Piecuch, Gorlicka ósemka: przewodnik, Nowy Sącz 2005

Jerzy Szablowski, Katalog zabytków sztuki w Polsce: T. 1: Województwo Krakowskie, [1] Tekst, [2] Ilustracje, Warszawa, 1953

Stanisław Tomkowicz, Powiat grybowski, Teka Grona Konserwatorów Galicyi Zachodniej, T. I , wyd. nakładem Grona Konserwatorów Galicyi Zachodniej, Kraków, 1900, s. 95-165

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 Lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88 | Projekt i wykonanie | Polityka prywatności | Jeśli nie oznaczono inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Małopolskiego Instytutu Kultury.